StejnÄ› jako my u nás máme své tradice, majà je i jiné národy v podstatÄ› po celém svÄ›tÄ›. A ty se mohou od tÄ›ch naÅ¡ich, které tak dobÅ™e známe, znaÄnÄ› liÅ¡it. Je to pÅ™edevÅ¡Ãm proto, že se na jejich vzniku podÃlely různé faktory různým způsobem. Je tedy zajÃmavé se podÃvat, co vÅ¡echno vlastnÄ› danou kulturu utvářÃ, a proÄ se Äas od Äasu proměňuje. Ukazuje se totiž, že je to ponÄ›kud složitÄ›jÅ¡Ã, než by se mohlo zdát.
Â
Â
V prvnà řadÄ› je zde samozÅ™ejmÄ› historie daného národa i daného územÃ. Ti, kdo byli odjakživa váleÄnÃci, budou mÃt pravdÄ›podobnÄ› jiný pÅ™Ãstup k životu, než ti, kteřà byli po staletà v mÃru, a to se odrážà i v jejich tradicÃch. OvÅ¡em je potÅ™eba si uvÄ›domit, že historie se odehrává v podstatÄ› neustále – to, co je dnes pÅ™Ãtomnost, bude za nÄ›jakou dobu minulost, a i ta bude ovlivňovat tradice lidà daného územÃ. I to je jeden z důvodů, proÄ se Äas od Äasu mÄ›nÃ.
Â
S tÃm souvisà i pohodlnost života. Dostatek vytvářà jiné životnà hodnoty, než pokud žijeme v nedostatku. Když máme neustále dost jÃdla na stole, asi nebudeme tak moc oslavovat dobu skliznÄ›, neboÅ¥ k tomu nenà důvod. Nenà to doba, kdy bychom Äekali na to, až bude po žnÃch, abychom se dobÅ™e a dosyta najedli. I zde se samozÅ™ejmÄ› situace může zmÄ›nit, napÅ™Ãklad dÃky válce Äi pÅ™Ãrodnà katastrofÄ›.
Â
Â
PÅ™Ãroda sama je pak dalÅ¡Ãm faktorem. Typickým pÅ™Ãkladem mohou být muslimové, kteřà nejedà vepÅ™ové. To se může zdát zvláštnÃ, dokud si neuvÄ›domÃme, že toto náboženstvà vzniklo v horkých pouÅ¡tnÃch oblastech, a vepÅ™ové patřà k nejrychleji se kazÃcÃm masům. Je tedy pochopitelné, že se mu vyhýbali. A podobných pÅ™Ãkladů najdeme mnohem vÃce.
Â
Je tedy vidÄ›t, že vlivů, které na nás působÃ, je skuteÄnÄ› hodnÄ›. To je také důvod, proÄ se zvyky a tradice mezi jednotlivými oblastmi tolik liÅ¡Ã. Na nás pak nenÃ, abychom posuzovali, který je lepÅ¡Ã Äi horÅ¡Ã. VÅ¡echny jsou totiž stejnÄ› validnÃ.